Medewerker = Koning & een kerstpakket doet wonderen!
Geschreven door Jeroen
2011-5-14

De alom bekende slogan, de klant is koning, staat bij veel toonaangevende en grote bedrijven, multinationals en marktleiders hoog in het vaandel, al dan niet het hoogst. Dat de klant letterlijk als koning wordt gezien is ook door vele MKB bedrijven overgenomen. Toch wordt er tegenwoordig ook veel onderzoek gedaan naar de medewerker. In het verleden is er al bekend geworden dat medewerkers mondiger zijn geworden en meer inspraak hebben gekregen in de bedrijfsvoering.

De afgelopen week stond er een interessant artikel in de Telegraaf over het investeren in eigen medewerkers. Door Centraal Beheer en adviesbureau &Samhoud is er een onderzoek uitgevoerd over het investeren in eigen medewerkers en welke positieve en negatieve gevolgen dit heeft.

De uitkomst van dit onderzoek was ronduit verrassend te noemen! Wanneer een bedrijf ervoor zorgt dat medewerkers graag komen werken en genieten van een fijne werkplek, leuke collega's en een goed salaris is een medewerker vaak tevreden. Maar vaak worden er kleine dingen vergeten of gaat een directie hier met enige onderschatting mee om.

Werknemers vinden het prettig om goed behandeld te worden, maar als er ook door een bedrijf wordt geïnvesteerd in de kleinste dingen, dan voelen medewerkers zich ook gewaardeerd en prettig, wat weer betere gevolgen heeft voor de bedrijfsvoering en de arbeidsvorderingen. Een medewerker werkt graag harder door voor een baas die goed zorgt voor zijn medewerkers.

Want wat nou is gebleken uit het onderzoek van Centraal Beheer en adviesbureau &Samhoud is dat er jaarlijks meer dan € 15 miljard verloren gaat, omdat chagrijnige medewerkers minder hard gaan werken, sneller de motivatie verliezen of werkzaamheden niet meer juist uitvoeren.

De kleinste dingen die er vanuit de directie worden gedaan voor de eigen medewerkers worden altijd goed onthouden en hebben een positieve werking op het personeel. Aan ondervraagden uit eerdere onderzoeken werd er gevraagd wat het belangrijkste jaarlijkse geschenk of blijk van waardering van hun eigen baas is voor de medewerkers. Maar liefst 93,2% van de ondervraagden gaf als antwoord 'Het kerstpakket'!

Een kerstpakket, een goede koffieautomaat of regelmatig een bedrijfsborrel of bedrijfsuitje heeft een wonderbaarlijke werking op het personeel wat zich uiteindelijk in grotere proporties terugbetaald.

Ik hoop dan ook van harte dat er directieleden of medewerkers van een personeelsafdeling zijn die deze blog lezen en een reactie achterlaten over positieve of negatieve ervaringen met het wel en wee over tevreden personeel!

Jeroen